experts in communicatie & sales

Communicatieplan

Ad hoc communiceren is schieten met hagel. Communicatie begint met een goed plan. Een plan waarin doelstellingen en doelgroepen zijn benoemd, waarin de communicatiebehoefte wordt gepeild en waarin concrete middelen per doelgroep of per thema staan uitgewerkt.

Het communicatieplan bepaalt de strategie van uw communicatie. Het is een herkenbaar en eenduidig concept dat past bij uw bedrijf. Het communicatieplan biedt houvast en zorgt ervoor dat u zelf de regie in handen heeft. Een vast onderdeel van het communicatieplan is de communicatiekalender die per jaar de communicatiemomenten voor uw organisatie vastlegt.

 

Werkwijze

Linea Recta werkt samen met u het communicatieplan voor uw organisatie uit. Dat doen we in korte sessies waarin we meer willen weten over het bedrijf, de markt, de belangrijkste doelgroepen, uw USP’s en de redenen waarom u wilt communiceren.

Deze informatie verwerken we in een helder plan dat uitmondt in een communicatieconcept waarmee u jaren vooruit kunt. Linea Recta verzorgt desgewenst ook de complete uitvoering van de communicatiemiddelen. Zodat u zich kunt bezighouden met uw core business.

Linea Recta maakte o.a. communicatieplannen voor de EPV, brancheorganisatie voor de emballage- en palletindustrie en het project Facility in Zorg (ROC, Inholland, Amsterdamse ziekenhuizen, ISS)

 

 icon-paperclip Lees hier: De Kracht van Hout, communicatieconcept voor de houten verpakkingenindustrie

De Kracht van HoutBrancheorganisatie EPV (Emballage en Palletindustrie Vereniging) communiceerde van oudsher wat bescheiden en reactief. Regelmatig moest men zich verdedigen tegen het idee dat houten producten niet duurzaam zijn, omdat er bomen voor gekapt worden. Ondertussen kreeg men ook steeds meer concurrentie van de kunststofindustrie. Tijd voor een tegengeluid, vond de PR-commissie. Want hout is een van de meest duurzame producten, een oneindige grondstof, sterke, veilig, flexibel. Linea Recta won de aanbesteding en ontwikkelde voor de EPV ‘De Kracht van Hout’, een mooi voorbeeld van onze no nonsense manier van werken. Het concept had de EPV al in huis. Zeven sterke punten van houten verpakkingen stonden al in een boekje met de naam ‘De Kracht van Hout’. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? We hebben dit thema verder uitgewerkt.

Leden van de brancheorganisatie werden nadrukkelijk bij de uitwerking betrokken. Zij gaven o.a. aan van hun brancheorganisatie een faciliterende rol te verwachten. In de middelenmix werden daarom factsheets opgenomen die de leden kunnen gebruiken in hun sales en marketing. Nieuwe factsheets verschijnen enkele malen per jaar. Een groot onderzoek naar de milieubelasting van houten pallets en kunststof pallets, waaruit blijkt dat hout 25% beter scoort, werd gretig in het nieuwe communicatieplan meegenomen.

Eind 2014 werd het nieuwe communicatieconcept gepresenteerd. De Europese branchegenoten maakten kennis met De Kracht van Hout tijdens het internationale congres in Brussel, de Nederlandse partners werden enkele weken later tijdens de jaarvergadering op de hoogte gebracht. Linea Recta verzorgde voor de PR-commissie tijdens deze events niet alleen de Power Point presentaties en de factsheet over het onderzoek, maar ook de opzet voor een persmiddag en de aankleding van de jaarvergadering.

 

Gijs vertelt u graag meer over dit project: 06 512 275 45